”M:s Pride-kampanj är smart men förenklad”
Moderaternas kampanj för att legalisera surrogatmödraskap, med sloganen ”Min mage, mitt val, ert barn”, är smart eftersom den slår mot motståndarsidan svagaste argument, skriver Kristina Lindquist på DN:s kulturdebattsida.
Kampanjen lanseras mitt under Pride för att tala till hbtq-personer och betonar kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp, skriver Lindquist. Men jämförelsen mellan exempelvis rätten att göra abort och rätten att vara surrogatmamma är förenklande, menar hon. Hon argumenterar för att alla handlingar inte kan accepteras med en motivering om den fria viljan.
Lindquist skriver att en svart marknad vuxit fram i länder som tillåter altruistiskt surrogatmödraskap och att man inte kan bortse från risken för påtryckningar.
Läs mer:
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen