Mycket ska bli mer: 2,5 ton kläder är bara början
Staples har under året genomfört ett cirkulärt pilotprojekt där inte mindre än 2,5 ton kläder samlades in av de tre kunder som deltog. Men mycket ska bli mer. Nu vill Staples Branding Solutions erbjuda alla sina kunder en möjlighet att ta ett större ansvar för miljön och ska därför skala upp projektet på nationell nivå.
– Vi har valt att lägga i en snabbare växel i takt med att vår satsning 50/5 ska införlivas med löftet om att reducera klimatpåverkan hos våra kunder med 50 procent till 2025, säger Johanna Strömberg, ansvarig för projektet på Staples Branding Solutions.
De kunder som deltog i projektet tilldelades textila återvinningsstationer i form av lådor där de hade möjlighet att lägga både de uttjänta arbetskläder som Staples försett dem med samt privata plagg som inte längre används. De kläder som i första hand inte har kunnat skänkas second hand har skickats som bistånd. Har kläderna varit alldeles för utnötta eller profilerade med kunders varumärken har kläderna i stället gått vidare till återvinning.
Fakta:
Staples Branding Solutions är avdelningen för Staples profilprodukter och arbetskläder. Läs mer om Staples Branding Solutions här