Hem
Elev och lärare som hälsar på varandra med fötterna. (Stian Lysberg Solum / TT NYHETSBYRÅN)

Nationalekonomer: Tämj marknadskrafterna i skolan

Att släppa in marknadskrafterna i skolan på det radikala sätt som gjorts i Sverige är inte okomplicerat utifrån ekonomisk teori och empiri. Det skriver fyra nationalekonomer på DN Debatt.

”En avgörande skillnad mellan utbildning och varor som mat och kläder är att den bedrivs i ett socialt sammanhang”, skriver debattörerna.

Nationalekonomerna har fyra förslag för att ”tämja marknadskrafterna i skolan”. De vill att alla familjer ska ges samma möjlighet att välja skola och att den olikvärdiga betygsättningen åtgärdas.

De vill också att skolval, uppföljning och utvärdering baseras på aktuell och relevant information och att skolor ska resurssättas efter deras faktiska behov och uppdrag.

Om debattörerna:

Tore Ellingsen, professor i national­ekonomi, Handelshögskolan i Stockholm

Peter Fredriksson, professor i nationalekonomi, Uppsala universitet

Erik Lindqvist, professor i national­ekonomi, SOFI vid Stockholms universitet och Institutet för näringslivsforskning

Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, Stockholms universitet och utredningssekreterare i SOU 2020:28

Läs mer:

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen