Hem
Byggnation av Västlänken pågår vid Korsvägen (Björn Larsson Rosvall/TT / TT Nyhetsbyrån)

NCC kräver Trafikverket på en miljard efter bråket

Byggjätten NCC kräver Trafikverket på skadestånd på miljardbelopp efter att myndigheten i september hävt avtalet för en etapp på Västlänken-projektet, rapporterar DN.

– Trafikverkets hävning är ett allvarligt avtalsbrott och vi riktar nu krav som sammantaget kommer uppgå till miljardbelopp, säger NCC:s affärsområdeschef Kenneth Nilsson.

För en månad sedan stämde Trafikverket det NCC-ledda konsortiet WLC vid Göteborgs tingsrätt. Myndigheten hänvisade till vad de sett som grava brister och beteenden under flera år i kombination med skenande kostnader.

Det gäller saken

  • Trafikverket hävde i september 2025 kontraktet med NCC:s samriskbolag WLC för Västlänken på grund av kraftiga kostnadsökningar och förseningar.
  • NCC tillbakavisade Trafikverkets anklagelser, meddelade att de kommer att bestrida beslutet och varnade för ökade kostnader och förseningar.
  • Trafikverket kontrakterade snabbt nya entreprenörer, där norska Veidekke och tyska Züblin tog över kritiska delar av Västlänken-projektet.
  • Trafikverkets generaldirektör bekräftade att tidsplanen för Västlänken ligger fast och att projektet ska vara klart 2030.
bakgrund
 
Västlänken
Wikipedia (sv)
Västlänken är en dubbelspårig järnvägsförbindelse under byggnation i centrala Göteborg. Järnvägsförbindelsen kommer att bli åtta kilometer lång varav sex kilometer kommer att gå i tunnel. Tre underjordiska, fyrspåriga stationer byggs: En ny stationsdel av Göteborgs centralstation, Haga vid Hagakyrkan, och Korsvägen vid Korsvägens kollektivtrafikknutpunkt. Den officiella byggstarten med det första spadtaget ägde rum i maj 2018, men redan 2017 påbörjades förberedande arbeten. Västlänken är en del av det Västsvenska paketet och var ursprungligen budgeterad till 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå. 2023 framkom det att projektet är försenat och medan den nya stationen vid centralen beräknas öppna 2026, så är slutdatum för hela tunneln framflyttad till 2030 med en budget på 26 miljarder kronor. Före ombyggnaden är Göteborgs centralstation en så kallad säckstation, vilket innebär att alla tåg som ska vidare från stationen måste "vända" och köra ut samma väg som de kom in. Med Västlänken kommer de tåg som planeras att gå genom tunneln – pendeltåg och några regionaltåg – kunna åka rakt igenom stationen utan att behöva "vända". Tågtunneln frigör därmed spår i säckstationen där samtliga fjärrtåg och resterande regionaltåg även i framtiden kommer att stanna. Västlänken är ett omdebatterat infrastrukturprojekt. Slutkostnadsprognosen 2023 låg på motsvarande 8,7 miljarder kronor per kilometer bana. Av partierna som valdes in i Göteborgs kommunfullmäktige vid valet 2018 var de flesta positivt inställda till Västlänken. Bland allmänheten i Göteborg och Västsverige är det, enligt SOM-institutets undersökningar, fler som är negativt än positivt inställda till Västlänken.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen