Hem
Ronaldo i Brasilientröjan från Nikes kollektion Total 90, år 2004. (VICTOR R. CAIVANO / AP)

Nikes VM-satsning hotad – ingenjör har rättigheterna

Sportklädesjätten Nike har stött på ett hinder inför storsatsningen på nästa års fotbolls-VM. Planerna på en nylansering av kollektionen Total 90 riskerar att läggas på is, rapporterar Wall Street Journal.

Total 90 var en kollektion av fotbollsprodukter som Nike lanserade i början av 2000-talet. År 2019 löpte Nikes varumärkesregistrering ut och några år senare registrerades varumärket Total 90 av Hugh Bartlett, amerikansk ingenjör och knattetränare i fotboll.

Tvisten mellan Nike och Bartlett har hamnat i domstol. Nike har erbjudit Bartlett 80 000 dollar, motsvarande runt 730 000 kronor. Bartlett kräver 2,5 miljoner dollar, alltså över 20 miljoner kronor, för att släppa ifrån sig Total 90.

Helst skulle Bartlett, som startat ett sportklädesföretag, ingå ett samarbete.

– Jag har några riktigt bra idéer, säger han till tidningen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen