Novo kritiseras för reklam: ”Fel att vara tjock”
En kampanj från Novo Nordisk i Danmark får kritik för att skambelägga överviktiga kvinnor, rapporterar Berlingske och DR.
Kampanjen uppmanar kvinnor att tala med sin läkare om fetma med texten: ”Svårt att hålla vikten i klimakteriet? Du är inte ensam.” Reklamen inkluderar även en länk till Novos hemsida om ämnet.
Maria Krüger, talesperson för danska föreningen för allmänmedicin, säger till DR att kampanjen framställer det som ”skadligt eller fel att vara tjock” och att det rör sig om reklam för bolagets fetmaläkemedel.
Även entreprenören Roxane Maar är kritisk.
”Kroppen reduceras till ett problemområde. Något som ska fixas”, skriver hon på Linkedin.
Novo avvisar att det rör sig om dold reklam för dess viktminskningsläkemedel.
”Det är viktigt att understryka att detta är sjukdomsinformation och inte reklam för en produkt”, skriver Novo till danska radion.