Hem
Tre Kronor tränar i Globen. (Claudio Bresciani/TT / TT Nyhetsbyrån)

Ny strategi ska locka publik till hockey-VM: ”Träffat rätt”

När Sverige arrangerade hockey-VM ihop med Finland 2012 och 2013 blev det publikfiasko på grund av höga biljettpriser. När årets VM i dag drar igång i Sverige och Danmark har arrangörerna lärt sig läxan, skriver TT.

Tony Wiréhn, generalsekreterare för ishockeyförbundet, säger att man undersökt marknaden noga och tagit inspiration från handbollen som arrangerat flera välbesökta mästerskap.

–  Det var inte utan att man var lite nervös över hur det skulle gå när vi släppte biljetterna i oktober, men när vi sålde nästan 100 000 biljetter direkt så kändes det som att vi hade träffat hyfsat rätt, säger han.

Sverige spelar sin första match i turneringen redan i kväll när Slovakien står för motståndet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen