Hem
(Darko Vojinovic / AP)

Nya kontrollfunktioner ska locka X-annonsörer tillbaka

X (tidigare Twitter) har lanserat nya kontrollmöjligheter för annonsörer, något som sannolikt handlar om att företaget vill försöka locka tillbaka de många annonsörer som lämnat plattformen under de senaste månaderna. Det rapporterar Engadget.

Det är annonsörernas oro över ökningen av opassande och hatiskt innehåll på plattformen som har medfört att annonsintäkterna rasat med 50 procent för X. Den nya kontrollfunktionen gör det möjligt att filtrera bort vissa typer av inlägg som annonsörerna inte vill synas intill.

Verktyget är baserat på maskininlärning och i nuläget finns de två filtreringsalternativen ”konservativt” och ”standard” att välja mellan.

Med det förstnämnda alternativet filtreras hatiskt, våldsamt och sexuellt innehåll bort, liksom inlägg som rör droger eller kan räknas som spam.

Med standardfiltreringen tillåts däremot spam och drogrelaterat innehåll.

X planerar även att lansera ett tredje filtreringsalternativ kallat ”avslappnat”, som ger annonserna maximal räckvidd med minsta möjliga begränsning när det handlar om innehållet som visas intill.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen