Vad ska avgöra vem som gfår vård, undrar debattörerna. Jonas Ekströmer/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Röster om viruset

”Nya riktlinjer respekterar inte allas lika värde”

Opinion Delar av Socialstyrelsens uppdaterade riktlinjer för hur patienter ska prioriteras under coronaepidemin tycks inte ligga i linje med den prioriteringsplattform som riksdagen beslutat om. Det skriver fyra läkare och professorer i en debattartikel i Läkartidningen.

De anser bland annat att Socialstyrelsen lägger för stor vikt vid förväntad livslängd när patienter ska prioriteras. De varnar för att riklinjerna i praktiken alltid gör att en yngre person ska prioriteras före en äldre, vilket skulle kunna bryta mot principen om allas lika värde.

I stället vill de att prioriteringen görs utifrån sjukdomens allvarlighetsgrad, möjligheten till verkningsfull behandling och prognosen för att patienten kan tillgodogöra sig behandlingen.

Om debattörerna

Opinion Ingemar Engström, överläkare, tidigare adjungerad professor, Universitetssjukvårdens forskningscentrum, Örebro universitet

Göran Hermerén, seniorprofessor, medicinsk etik, Lunds universitet

Nils-Eric Sahlin, professor, medicinsk etik, Lunds universitet

Barbro Westerholm, professor emeritus, Stockholm

Läs också

Toppnyheter

Coronaviruset Svenska fallen
Johanna Sandwall. Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Svenska fallen

Socialstyrelsen: Mer grönt än rött i vår lägesbild

Trenden med minskat antal avlidna i covid-19 per dygn fortsätter, skriver TT. Dessutom ser elva av Sveriges 21 regioner en förbättring på kort sikt och nio av dem på längre sikt.

– Det är första gången vi har mer grönt än rött i vår lägesbild på kort sikt. Det står ju för någonting i alla fall, Johanna Sandwall, krisberedskapschef på Socialstyrelsen.

Enligt Socialstyrelsen innebär kort sikt 48–72 timmar, och lång sikt 10–15 dagar.

1 tim
Ann Söderström. Thomas Johansson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Slår tillbaka mot Tegnell: Ökning beror på fler tester

Under torsdagen konstaterade statsepidemiolog Anders Tegnell att smittspridningen ökar i Västra Götaland.

Men regionen har en annan bild av läget och hänvisar i stället till att de högre siffrorna beror på att man nu utökat testningen, rapporterar GP.

I själva verket pekar smittspridningen sakta nedåt, menar Ann Söderström, hälso- och sjukvårdsdirektör i Västra Götalandsregionen.

– Jag vill betona att det ser olika ut regionalt, men som helhet minskar vårdbehovet på totalen, säger hon.

4 tim
Läs mer om Coronaviruset
Anna Lindstedt utanför rättegångssalen.  Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Fallet Gui Minhai

Lindstedt förnekar brott efter möte om Gui Minhai

Den första rättegångsdagen mot Sveriges tidigare Kinaambassadör Anna Lindstedt är över, rapporterar SVT.

Hon är åtalad för "egenmäktighet i förhandling med främmande makt", efter att hon haft möten om den av Kina fängslade svensk-kinesiske förläggaren Gui Minhai.

Enligt Sveriges Radios Kinakommentator Hanna Sahlberg har de kinesiska reaktionerna varit obefintliga.

– Den kinesiska ambassaden säger sig inte alls ha något med det här att göra. Trots att det ska ha iakttagits under mötets gång att det åktes fram och tillbaka till den kinesiska ambassaden, säger hon.

2 tim
Anna Lindstedt. Leif R Jansson / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Åklagaren: ”Hon har agerat i strid mot svensk politik”

I dag inleds rättegången mot tidigare Kinaambassadören Anna Lindstedt.

Åklagare Henrik Olin säger till Ekot att det finns gränser för vad ambassadörer kan göra, även om de har långtgående befogenheter.

– Hon har agerat I strid med gällande svensk utrikespolitik, och det får inte ens en ambassadör göra, säger han.

Lindstedt står åtalad för egenmäktighet vid förhandling med främmande makt efter att ha arrangerat ett möte med kinesiska affärsmän i syfte att få den fängslade bokförläggaren Gui Minhai fri. Åtalet faller under brott mot rikets säkerhet.

Idag 03:18
Gui Minhai/Anna Lindstedt. TT
undefined

UD ville förflytta Lindstedt före Gui Minhai-mötet

UD ansåg att dåvarande ambassadören i Kina, Anna Lindstedt, var för personligt engagerad i fallet med bokförläggaren Gui Minhai och ville förflytta henne från sin roll, rapporterar DN.

Men Lindstedt satt kvar och åtta månader senare arrangerade hon det möte med kinesiska affärsmän på Hotell Sheraton i Stockholm som gör att hon nu står åtalad för ”egenmäktighet vid förhandling med främmande makt.”

Lindstedt anklagas för att ha överskridit sina befogenheter, vilket hon förnekar.

"Någon förhandling med Kina har inte förekommit och departementet har varit informerat om mötet", säger hon själv i ett pressmeddelande, enligt TT.

Igår 21:47
Läs mer om Fallet Gui Minhai
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

Idag 03:53
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

Igår 04:04
PHEV, HEV eller rent av en FCEV? Unsplash
Ägande

PHEV – vad är det? Lär dig att behärska elbilsspråket

BEV, PHEV, HEV och FCEV? Den som blir förvirrad av de många nya förkortningar som dykt upp i kölvattnet av miljöbilarnas intrång på marknaden är nog långt ifrån ensam.

2020 har sagts bli året då miljöbilar slår igenom på bred front, inte minst här i Sverige. Det är med andra ord inte alls omöjligt att du inom en överskådlig framtid står där och ska bestämma dig för vilken typ av elbil som passar dig bäst. Låt oss därför en gång för alla reda ut vad de där förkortningarna egentligen står för:

  • BEV står för Battery Electric Vehicle och innebär att bilen är helt och hållet eldriven. Det finns alltså ingen alternativ bränslekälla, och man är därför beroende av den räckvidd fordonens batterier erbjuder. Dessutom krävs att man tar hänsyn till tillgången på laddare i de områden man tänkt köra i. Tesla är ett tydligt exempel på en tillverkare som enbart har BEV-fordon i sitt modellprogram.
  • PHEV står för Plugin Hybrid Electric Vehicle, vilket vi brukar kalla för ”laddhybrid” här i Sverige. Här kombineras en förbränningsmotor med en elmotor, och man kan själv ladda batteriet via ett uttag. Om man vill så kan man välja att köra helt och hållet på eldrift, men räckvidden är då sällan särskilt stor. Laddhybriden går annars över till förbränningsmotorn när batteriet har laddats ur. Konceptet är oerhört populärt på den svenska marknaden.
  • HEV står för Hybrid Electric Vehicle. Även den här kategorin bilar har både en elmotor och en förbränningsmotor. Skillnaden från PHEV-bilar är att de dels inte kan laddas i uttag, dels inte tar sig lika långt på ren batteridrift. Ett vanligt exempel är Toyota Prius.
  • FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) är en intressant fordonsteknologi som också har kommit att debatteras flitigt. I Sverige kallar vi konceptet för ”bränslecellsbilar”. Det handlar fortfarande om elbilar, men de laddas genom att man fyller dem med vätgas som omvandlas till elektricitet, snarare än genom att man kopplar in dem till elnätet. En fördel med FCEV-bilar är att de går snabbt att tanka och kan erbjuda god räckvidd. En stor nackdel är bristen på mackar som erbjuder vätgas.
3 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande