Hem
Maria Rankka nämns som möjlig ersättare. (Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Organisationen splittrad när ny ordförande väljs

Svenskt Näringsliv är en splittrad organisation med interna stridigheter efter Leif Östlings avgång, uppger källor för SvD Näringsliv. Små organisationer positionerar sig av rädsla för att förlora makt och inflytande.

En källa som SvD har talat med föreslår Stockholms handelskammares vd Maria Rankka som lämplig kandidat att ersätta Östling. En annan källa säger att hon vore fel person för ordförandeposten men eventuellt rätt som ny vd.

Flera personer påpekar att Östling var en ”högriskperson” och söker det omvända i hans ersättare. En källa gör en liknelse med kungahuset. ”Det skulle vara någon som motsvarar prins Daniel”.

bakgrund
 
Leif Östling
Wikipedia (sv)
Leif Albert Östling, född 25 september 1945 i Luleå, är en svensk företagsledare och var chef för den av tyska Volkswagen ägarmässigt dominerade lastbilskoncernen Scania med säte i Södertälje. Östling kom 1972, efter att ha tagit både civilingenjörsexamen (Chalmers) och civilekonomexamen (Handelshögskolan vid Göteborgs universitet), till Scania-divisionen inom Saab-Scania där han avancerade via en rad olika befattningar. Bland annat var han ansvarig för långsiktig planering innan han 1983 utsågs till chef för Scania i Nederländerna. 1989 utsågs han till chef för Scania-divisionen och 1994 när Scania bröts ut ur Saab Scania-koncernen och blev ett självständigt bolag utsågs han till dess VD. Östling blev sparkad från sin post som VD från Volkswagen kommersiella fordon (vilket inbegriper Scania) 2012 på grund av kontroversiella uttalanden om att fackförbunden saknar vetorätt vid en eventuell flytt av arbetstillfällen. Östling gick 1 september 2012 vidare till en position i koncernledningen för Volkswagen och efterträddes som VD av Martin Lundstedt. Leif Östling har gjort sig känd som en kontroversiell näringspolitisk debattör med fräna uttalanden. Med åren har han distanserat sig politiskt från den tid under ungdomsåren då han tillhörde det socialdemokratiska ungdomsförbundet, SSU. När Scanias före detta huvudägare Investor år 2000 accepterade att Scania skulle slås samman med värsta konkurrenten Volvo Lastvagnar motsatte sig Östling den fusionen, precis som han hösten 2006 gick emot tyska MANs planer på att köpa upp Scania. I och med att EU-kommissionen, med hänvisning till EU:s konkurrensregler (Volvo/Scania skulle praktiskt taget få monopol på lastbilsmarknaden i Norden), stoppade fusionen mellan Volvo och Scania gick Östling segrande ur den striden och kunde med stöd från Scanias nya huvudägare Volkswagen bli kvar som koncernchef i Scania. Också MAN-budet om övertagande avvisades av ägarna och Östling kunde fortsätta som VD också efter bolagsstämman i maj 2007. Volkswagen dominerar numera ägarmässigt även MAN och verkar för ett samarbete mellan de båda lastbilstillverkarna. 2003 utsågs Östling till hedersdoktor både vid KTH och vid Luleå tekniska universitet. Han invaldes 2004 som ledamot av Ingenjörsvetenskapsakademien. Chalmersska Ingenjörsföreningen tilldelade honom Gustaf Dalénmedaljen 2012.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen