Hem
(Jeff Roberson / AP)

OS-sponsorer skyr rampljuset av rädsla för backlash

Japanska OS-sponsorer har avstått från överdådiga reklamkampanjer under vinterspelen i Peking. Detta eftersom företag är rädda för motreaktioner med anledning av Kinas brott mot mänskliga rättigheter, skriver Nikkei Asia.

Toyota Motors, Bridgestone, Panasonic och Ajinomoto finns bland toppsponsorerna och har bland annat erbjudit fordon, däck och mat till de japanska atleterna.

Men hittills har ingen tv-reklam sänts i hemlandet. Det kan jämföras med att reklam från omkring 30 företag sändes runt 2 650 gånger i Japan under OS-spelen i Sydkorea 2018.

Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis i två månader

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger dig Sveriges bästa och mest heltäckande bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Dessutom får du dagliga expertkommentarer och långläsning från bland annat Wall Street Journal, Financial Times och The Economist. Du kan också välja att bevaka de bolag och/eller ämnen som intresserar dig allra mest.

Nu kan du som Omni-läsare testa Omni Ekonomi gratis i två månader (värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.

Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen