”Övertro på diagnoser gör att skolan slipper ansvar”
Övertron på diagnoser flyttar fokus från skolans ansvar att möta barns behov, skriver 15 psykologer och pedagoger på SvD Debatt.
Utgångspunkten när ett barn har det svårt borde vara att identifiera brister i skolan. Men frågan om organisation och pedagogik har i stället förvandlats till en ”fråga om biologi”, menar debattörerna.
”Diagnostisering tycks i många fall ha blivit ett sätt att hantera att skolan inte har levererat de kunskaper som eleverna har rätt till.”
Om debattörerna
Madeleine Bachner, leg psykolog, leg psykoterapeut, psykoanalytiker (IPA)
Eva Gordon, leg psykolog, leg psykoterapeut, vuxen- barn- och ungdomspsykoanalytiker (IPA)
Ove Hartzell, lärarutbildare
Helena Forsman Lund, högstadielärare
Annika Hirdman Künstlicher, leg psykolog, leg psykoterapeut, vuxen- barn- och ungdomspsykoanalytiker (IPA)
Anna Insulander, specialpedagog
Johan Kant, grundskolechef
Per Måhl, sakkunnig i betygsfrågor
Maja Lartell, specialpedagog
Anna Musikka, högstadielärare
Anna-Carina Nilsson, högstadielärare
Bo Sundblad, lektor i pedagogik
Anne-Charlotte Svensson, högstadielärare
Susanne Wagenius, speciallärare i matematik
Maria Yassa, leg psykolog, leg psykoterapeut, vuxen- barn- och ungdomspsykoanalytiker (IPA)