Panik hos Google över nya chattboten: Alla är sårbara
Chattboten Chat GPT:s genomslag i början av december har skapat panik hos it-jätten Alphabet. Det framgår av ett internt pm som New York Times tagit del av.
– Inget företag är odödligt, alla är sårbara. För de som blivit utomordentligt framgångsrika genom att göra en marknadsdefinierande sak är det svårt att fortsätta med någonting helt annat, säger Margaret O’Mara, professor vid University of Washington som är specialiserad på Silicon Valleys historia.
Grunden till oron är att ai-författad text, av det slag som Chat GPT levererar, bedöms kunna dra undan mattan fullständigt för den sökmotor som alltjämt inbringar en majoritet av Alphabets intäkter.
Ai-systemen kan förmedla information i kortfattad och lättbegriplig text, förklara fenomen och till och med ge förslag – till skillnad från att bara leverera en lista med länkar, som Google i grund och botten gör.
Ett av problemen med detta är att svaren riskerar att bli för exakta. Om en sökning på Google gav ett perfekt svar skulle ingen klicka på annonserna.