Påsken viktig för handeln – fler tänker handla på nätet
Julen toppar listan men påsken är handelns näst viktigaste högtid. Nästan åtta av tio dagligvaruhandlare anser att påsken är viktig för försäljningen, enligt Svensk Handel skriver TT.
Under pandemin uppger många att de kommer ha mindre firanden och andelen som tänker köpa påskmaten på nätet har fördubblats sedan förra undersökningen för två år sedan. I år planerar elva procent att e-handla jämfört med fem procent för två år sedan.
64 procent planerar att handla i en större mataffär.
Enligt Svensk Handels konsumentundersökning är det självklart ägg som toppar listan på vad folk vill ha på påskbordet, följt av sill och lax.
Handlarnas högtidslista:
Andel av handlarna som tycker att respektive högtid är viktig för företagets försäljning:
1. Jul, 72 procent
2. Påsk, 46 procent
3. Black Friday/Black week och Midsommar, 35 procent
4. Nyår, 34 procent
5. Mors dag, 28 procent
6. Alla hjärtans dag, 22 procent
7. Mellandagsrean och Fars dag, 22 procent
8. Halloween, 15 procent
9. Nationaldagen, 10 procent
10. Singeldagen 4 procent
Källa: Svensk Handel/TT