Hem
Toby Keith, World Trade Center, Sarah Jessica Parker. (TT.)

Patriotisk musik och förändrade vinjetter – så påverkades kulturen av 9/11

Den amerikanska populärkulturen påverkades på flera olika sätt av terrorattackerna 2001, skriver Wall Street Journals reporter Terry Teachout. Han menar att musiken blev mer direkt efter dåden, och lyfter bland annat fram det faktum att Diana Kralls album ”The look of love” – som består av ett gäng traditionella poplåtar – seglade upp som det åttonde mest sålda albumet på Amazon tiden efter händelsen.

”Jag spekulerade då i att fasorna från den dagen hade väckt amerikanernas behov av rättfram, icke-ironisk musik”, skriver han.

Nathalie Baptiste skriver i Mother Jones att populärkulturen i USA blev överdrivet patriotisk som en reaktion på terrorattackerna. Bland annat lyfter hon fram countrystjärnans Toby Keiths låt ”Courtesy of the Red, White, and Blue (The Angry American)” som handlar om hur man kommer att slå tillbaka mot dem som ”muckat med USA”.

Även tv-serier påverkades av det som hänt. När ”Sex and the city” började sända andra halvan av den fjärde säsongen hade man tagit bort bilderna över World Trade Center i vinjetten, och istället ersatt dem med Empire State Building.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen