Pendeltågsförseningar ökar – trots nya Citybanan
Förseningar i Stockholms pendeltågstrafik har ökat – trots att pendeltågstunneln Citybanan som invigdes förra sommaren skulle ge motsatt effekt. Det visar en granskning som P4 Stockholm gjort.
Förseningarna har ökat från cirka 200–300 timmar i månaden de senaste åren till omkring 500 timmar per månad i slutet av 2017. I januari var tågen försenade 560 timmar.
– Vi är inte nöjda med detta, det är helt klart, säger Trafikverkets till Bengt Olsson till P4 Stockholm, och menar att punktligheten kommer öka över tid.
bakgrund
Citybanan
Wikipedia (sv)
Ej att förväxla med Citytunneln i Malmö.
Citybanan är en cirka sex km lång järnvägstunnel under Stockholms innerstad. Förbindelsen har dubbla spår samt en service- och räddningstunnel och är avsedd att separera Stockholms pendeltåg från övrig tågtrafik genom centrala Stockholm. I banan ingår två underjordiska stationer, Stockholm City (under T-Centralen) och Stockholm Odenplan, samt en 1,4 km lång järnvägsbro i Årstaberg. Officiell byggstart hölls 24 januari 2009 och Trafikverket var klart i årsskiftet 2016/2017. Trafiken släpptes på den 10 juli 2017. Citybanan är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen