MP: Satsa på pendeltåg istället för motorvägar
Miljöpartiet i Stockholm vill satsa på att att få pendeltågstrafiken att fungera bättre, skriver gruppledare Tomas Eriksson på SvD Debatt. Han skriver bland annat att det är orimligt med korta tåg i rusningstrafik och att partiet vill satsa mer pengar på underhåll.
Dessutom vill han bygga ut järnvägen med två nya spår mellan Stockholm C och Järna och riktar en känga mot Moderaterna och Centerpartiet
”M och C går till val på att lägga mellan 20 och 60 miljarder på en ny motorväg och ökad flygtrafik. Det är ohållbart”, skriver han.
Bakgrund
bakgrund
Citybanan
Wikipedia (sv)
Ej att förväxla med Citytunneln i Malmö.
Citybanan är en cirka sex km lång järnvägstunnel under Stockholms innerstad. Förbindelsen har dubbla spår samt en service- och räddningstunnel och är avsedd att separera Stockholms pendeltåg från övrig tågtrafik genom centrala Stockholm. I banan ingår två underjordiska stationer, Stockholm City (under T-Centralen) och Stockholm Odenplan, samt en 1,4 km lång järnvägsbro i Årstaberg. Officiell byggstart hölls 24 januari 2009 och Trafikverket var klart i årsskiftet 2016/2017. Trafiken släpptes på den 10 juli 2017. Citybanan är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen