Hem
(PONTUS LUNDAHL / TT / / TT NYHETSBYRÅN)

Preem anklagas grönmåla: Ingen normal tror på oljan

”Vi gör bensin och diesel med rester från skogen” lyder textbudskapet i Preems reklam där den tidigare skidåkaren Gunde Svan går omkring i grönskan.

GP har granskat budskapet och menar att bolaget väljer att inte berätta att hälften av det aktuella drivmedlet består av lika mycket holländskt slakteriavfall. Dessutom utgör 90 procent av bolagets försäljning i Sverige av fossila drivmedel.

Tidningen frågar Preems presschef Dani Backsteg om det handlar om så kallad ”greenwashing”. Han säger att bolaget lyfter fram den verksamhet som man vill investera mer i.

–Ingen normalt funtad människa tror att olja är framtiden, säger han.

bakgrund
 
Greenwashing
Wikipedia (sv)
Greenwashing, grönmålning, eller gröntvättning innebär att den som bedriver en verksamhet försöker skapa en bild, genom marknadsföring, att vara miljövänliga och då, genom kommunikation, belysa enskilda miljövänliga insatser. De kan framhäva någon miljöåtgärd de gjort, som dock kan vara obetydlig jämfört med andra miljöstörningar företaget orsakar. Termen myntades av Jay Westervelt i en essä från 1986 om hotellbranschens praxis att sätta upp skyltar i varje rum för att främja återanvändning av handdukar för att rädda miljön, och han anklagade dem för att mest vilja spara kostnader. I USA har greenwashing blivit så omfattande att den federala handelskommissionen nu skärpt regelverket för att kunna ta till tvångsåtgärder mot grönmålningen. Även i Sverige använder allt fler företag miljöargument i marknadsföringen för att dra fördel av konsumenternas växande miljöintresse. Detta samtidigt som anmälningar för vilseledande marknadsföring med miljöargument ökat kraftigt till Konsumentverket. Jämfört med perioden 2007-2009 gjordes 150 procent fler anmälningar under perioden 2010-2012. De vanligaste orden är klimat och miljö som används lika ofta. Andra återkommande ord i marknadsföring är ekologisk, hållbar, miljövänlig, grön, utsläppsfri, koldioxidfri, och klimatneutral. Näringsidkaren måste, enligt Marknadsföringslagen, kunna styrka på vilket sätt produkten belastar miljön väsentligt mindre än andra produkter inom samma produktkategori.Jordens Vänner delar ut det årliga Svenska Greenwashpriset, till ett företag, organisation eller person som lovat mer än vad de kunnat hålla när det kommer till miljöåtgärder och istället lagt energi på att skapa en grön image. Vinnaren av 2014 års Greenwashpris blev Trafikverket och Förbifart Stockholm. Motivering var att Förbifart Stockholm kommer att leda till mer biltrafik och fler köer samt strider mot de transportpolitiska målen om god tillgänglighet, trots att Trafikverket uppger det motsatta.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen