Hem
(Stina Stjernkvist/TT / TT Nyhetsbyrån)

Pridesponsorer tonar ner inkludering: ”Finns en rädsla”

Flera bolag satsar på Stockholm Pride samtidigt som de tonar ner arbetet med mångfald och inkludering globalt. Det skriver SvD som nämner telekomjätten Ericsson och konsultfirman Accenture som exempel.

– Det finns en rädsla bland företag just nu, i synnerhet när Trump så tydligt säger nej till vissa ställningstaganden, säger varumärkesforskaren Eva Ossiansson.

Hon beskriver att det finns en risk att Pride används som ett sätt att ”tvätta varumärket” på en marknad där det uppfattas positivt, samtidigt som engagemanget inte reflekteras i bolagens verksamhet.

bakgrund
 
Pinkwashing
Wikipedia (en)
Pinkwashing, also known as rainbow-washing, is the strategy of deploying messages that are superficially sympathetic towards the LGBTQ community for ends having little or nothing to do with LGBTQ equality or inclusion, including LGBTQ marketing.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen