Hem

Propaganda-botar dominerar sociala medier i vissa länder

Att propaganda sprids i sociala medier via så kallade botar är något de flesta känner till. Men att de kan vara så dominerande att de utgör hela 45 procent av all aktivitet i ett land kan säkerligen komma som något av en överraskning. Det är en studie som Oxford-universitetet låtit genomföra som visar att botar och andra koordinerade propaganda-kampanjer inte sällan utgör nästan hälften av allt som publiceras på olika plattformar. I Ryssland kommer till exempel 45 procent av alla Twitterinlägg från autmatiserade konton. Även i Kina och Brasilien är förekomsten av automatiserad propaganda i sociala medier oerhört omfattande. Västvärlden är dessutom långt ifrån immun mot bot-inflytande när det gäller opinionsbildning, visar studien. Trump-kampanjens botnät var till exempel tre gånger så stort som Clintons i den amerikanska valrörelsen 2016, skriver Engadget.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen