Hem
Charlotte Perrelli i den tredje deltävlingen. (Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Publiksuccé för Mellon – SVT ser pandemieffekt

Publiksiffrorna har varit höga under Melodifestivalens fyra deltävlingar. Tittarsiffrorna i SVT Play är högre än någonsin tidigare och antalet som ser tävlingen i linjär tv är fler än under 2019 och 2020, rapporterar Kulturnyheterna.

Tomas Lindhé som är chef för publik- och utbudsanalys på SVT säger att trenden är tydlig och att han tror att coronapandemin har spelat in.

– Möjligheten att gå på krogen är mindre och de som skulle valt bort Melodifestivalen annars kanske inte gör det nu.

Den första deltävlingen är den som har lockat flest till tv-sofforna. Fler än 3,2 miljoner såg tävlingen i linjär tv, medan drygt 232 000 såg den i SVT Play.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen