Hem
Christina Gellerbrant Hagberg (TT)

Räntor och avgifter är inkassobolagens bästa vän

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav”.
Så låter det när betaltjänstföretaget Klarna på en konferens svarar på en fråga om sin påminnelse- och inkassoverksamhet, skriver SvD Näringsliv.
Och enligt en granskning som tidningen gjort är uttalandet sant, en stor del av inkassoföretagens inkomster kommer från räntor och avgifter. Av den totala skulden på 48 miljarder kronor som svenska folket har till Kronofogden består 21 miljarder av räntor och avgifter.
Den som missat en räkning eller två och fått se sin skuld växa sitter i allmänhet fast med sin skuld länge.
– Vi tycker det är oroande om man ligger kvar och har skulder under väldigt lång tid, säger Christina Gellerbrant Hagberg, rikskronofogde på Kronofogdemyndigheten, till SvD Näringsliv.

Tidigare

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen