Hem
Sveriges television i Stockholm. (Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Reklam i public service kommer öka dominansen”

Debatten om vad public service ska vara i framtiden och viljan till nytänkande är välkommen – men Moderaternas idé om att delar av public service ska finansieras med reklam är fel väg att gå, skriver Staffan Rosell, vd för Bauer Media, på SvD Debatt.

Börjar SR och SVT att sända reklam kommer kanalernas särart gentemot de kommersiella kanalerna att bli ännu mer diffus än vad den är i dag. Konkurrensen om krympande reklaminvesteringar kommer också att öka, vilket skulle slå mot privata medieföretag, menar debattören.

Publice service dominans skulle öka ännu mer, eftersom man skulle satsa ännu mer på innehåll som når bredast möjliga publik, i stället för att satsa på det som skulle kunna göra SR och SVT unikt, skriver Staffan Rosell.

Om debattören

Staffan Rosell, vd för Bauer Media

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen