Hem
New Coke marknadsfördes som en sötare och förbättrad version men floppade och Coca-Cola gick tillbaka till sin ursprungliga smak. (Charles Kelly / AP)

Riskkapitalist bygger fiasko-museum: ”Slut på utrymme”

I mitten av tech-meckat Silicon Valley finns hyllor fyllda med artefakter från misslyckade företagssatsningar på riskkapitalisten Sean Jacobsohns hemmakontor. Sedan november 2022 bygger han ett museum dedikerat till misslyckanden som, enligt Wall Street Journal, kan vara den största samlingen i sitt slag.

Totalt finns över 1 000 föremål, bland annat en burk New Coke, ett par Google Glass och Allan-dockan från Barbie-serien.

– Jag har faktiskt slut på utrymme. Jag har 30 lådor på vinden. Min fru vill bygga ett extra rum, säger Sean Jacobsohn till WSJ.

Än så länge går det inte att köpa biljetter för att få en rundtur. Men han är värd för entreprenörer på det så kallade ”Failure Museum” varje vecka och diskuterar vikten av misslyckanden och orsakerna bakom dem.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen