Hem
Modellen Halima Aden, i hijab och långklänning under en fotografering för Modanisa, som specialiserar sig på anständigt mode. (Lefteris Pitarakis / AP)

Rusning efter modesta kläder: ”Inte bara religion”

Så kallat ”modest mode” blir allt mer populärt, både i de väldigt billiga segmenten på Amazon och de väldigt dyra, som hos Farfetch. Det rapporterar The Guardian, som tagit del av ny forskning.

Kläder med höga kragar, vida skärningar och långa ben eller kjolar har blivit storsäljare, och fått företag som Adidas och H&M att satsa på egna modesta plagg.

Försäljningen har ökat med nästan 15 miljarder euro i Europa mellan 2021 och 2025. Samreen Ashraf, en av Storbritanniens ledande forskare inom området, säger till tidningen att ökningen delvis kan kopplas till ett intresse från unga muslimer, framförallt kvinnor.

– Men det handlar inte bara om en religion, utan om alla, och också självkänsla: om jag inte vill visa upp min kropp för andra, varför skulle jag?

bakgrund
 
Modest fashion
Wikipedia (en)
The term modest fashion or modest dressing refers to a fashion trend in women of wearing less skin-revealing clothes, especially in a way that satisfies their spiritual and stylistic requirements for reasons of faith, religion or personal preference. The exact interpretation of 'modest' varies across cultures and countries. There is no unambiguous interpretation as it is influenced by socio-cultural characteristics of each country. Beyond the various interpretations, all agree on the idea that modest fashion means loose clothing, comfortable dressing and covering of the body according to a person's own comfort.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen