Hem
Arkivbild, flygkraschen (Maxim Grigoriev / TT NYHETSBYRÅN)

Rysk tidning: Spår av sprängmedel i turistplanet

Spår av sprängmedlet C-4 ska ha hittats på delar av det ryska passagerarflygplan som störtade på Sinaihalvön i oktober. Det uppger ryska utredare, skriver DN och hänvisar till tidningen Kommersant.
Det ska enligt uppgifterna ha rört sig om 250–300 gram av sprängämnet – en mängd som ska ha fått plats i en läskburk.
Egyptiska myndigheter har tidigare uppgett att det inte finns några bevis på att kraschen orsakats av ett attentat, men terrorgruppen Islamiska staten har hävdat att man utfört en attack.

bakgrund
 
C-4 – en typ av sprängdeg som används av militären
Wikipedia (sv)
C-4 är en typ av plastiskt sprängämne, sprängdeg, som används av militären. Är fast i formen, med ljusgrå färg och känns som mjuk lera. Som i många andra plastiska sprängämnen är det explosiva materialet i C-4 RDX (även känt som cyclonit eller cyklotrimetylentrinitramin) vilket utgör 90 % av vikten. Dessutom innehåller den bindemedel och mjukgörare. Numera tillsätts även speciella markörämnen (Taggant) för att underlätta identifikation. Den ena anledningen är att säkerhetspersonal ska kunna hitta dolt sprängämne, till exempel i säkerhetskontrollen på en flygplats. I USA måste 2,3-dimetyl-2,3-dinitrobutan, kallat DMDNB eller DMNB ingå. Det är ett ämne som hundar är väldigt känsliga för och som även kan detekteras av speciella bärbara spektrometrar. Den andra anledningen är att efter en explosion veta vilket ämne som orsakade den. C-4 är en vidareutveckling av ett sprängämne från andra världskriget där RDX blandades med mineralolja och lecitin som i stort sett hade samma form men med vissa nackdelar. C-4 är del av en grupp sprängämnen tillsammans med C, C-2 och C-3, med olika mängd RDX, som utvecklade under 1960-talet. Den tål att skjutas på och kastas i eld utan att explodera.
bakgrund
 
224 människor dog när planet kraschade
Wikipedia (en)
Metrojet Flight 9268 (IATA: 7K9268, ICAO: KGL9268) was an international chartered passenger flight, operated by Russian airline Kogalymavia (branded as Metrojet), which disintegrated above the northern Sinai on 31 October 2015 at 06:13 local time EST (04:13 UTC) following its departure from Sharm el-Sheikh International Airport, Egypt, en route to Pulkovo Airport, Saint Petersburg, Russia. The aircraft, an Airbus A321-231, was carrying 217 passengers and seven crew members. Of those aboard, mostly tourists, there were 219 Russians, four Ukrainians, and one Belarusian. The possibility that a bomb was put on the aircraft at Sharm el-Sheikh led several countries to suspend flights to that airport. With its death toll of 224 people, the crash of Flight 9268 is the deadliest both in the history of Russian aviation and within Egyptian territory. It is also the deadliest air crash involving an aircraft from the Airbus A320 family, the deadliest aircraft crash of 2015 to date, and the deadliest aircraft bombing since Pan Am Flight 103 in 1988. Shortly after the crash, the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL)'s Sinai Branch, previously known as Ansar Bait al-Maqdis, claimed responsibility for the incident, which occurred in the vicinity of the Sinai insurgency. ISIL claimed responsibility on Twitter, on video, and in a statement by Abu Osama al-Masri, the leader of the group's Sinai branch. ISIL posted pictures of what it said was the bomb in Dabiq, its online magazine. By 4 November 2015, British and American authorities suspected that a bomb was responsible for the crash. On 8 November 2015, an anonymous member of the Egyptian investigation team said the investigators were "90 percent sure" that the jet was brought down by a bomb. Lead investigator Ayman al-Muqaddam said that other possible causes of the crash included a fuel explosion, metal fatigue, and lithium batteries overheating. The Russian Federal Security Service announced on 17 November that they were sure that it was a terrorist attack, caused by an improvised bomb containing the equivalent of up to 1 kilogram (2.2 lb) of TNT that detonated during the flight. The Russians said they had found explosive residue as evidence.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen