SD går framåt i ny Omnipoll – S och M backar
Sverigedemokraterna är det parti som ökar mest i den senaste Omnipoll, Omnis och Demoskops sammanvägning av opinionsläget. Partiet samlar 21,9 procent, vilket är en uppgång med 0,9 procentenheter sedan den förra sammanställningen.
Samtidigt backar Socialdemokraterna och Moderaterna lika mycket – med 0,9 procentenheter vardera – och får 33,7 respektive 17,5 procent.
Sammanfattningsvis minskar avståndet mellan oppositions- och Tidöpartierna. S, MP, V och C får totalt 51,3 procent av rösterna, vilket är ett övertag på 5,1 procentenheter mot Tidöpartiernas 46,2 procent.
Omnipoll består just nu av sex undersökningar som publicerades mellan 27 november och 19 december.
Opinionsläget just nu
Stödet för regeringsunderlagen
Notera att L hamnar under riksdagsspärren i sammanvägningen.
De ingår i senaste Omnipoll
Ipsos, 19 december. Mätningen publicerades i DN. Totalt 1 811 intervjuer genomfördes mellan 2 och 14 december. Utgör 17 procent av Omnipoll.
Demoskop, 18 december. Mätningen publicerades i SvD. Totalt 2 163 intervjuer genomfördes mellan 7 till 16 december. Utgör 24 procent av Omnipoll.
Sentio, 18 december. Mätningen publicerades i SD-kopplade Riks. Totalt 1 000 intervjuer genomfördes mellan 11 och 17 december. Utgör 12 procent av Omnipoll.
Novus, 17 december. Mätningen publicerades i GP och hos TV4 Nyheterna. Totalt 2 527 intervjuer genomfördes mellan 1 och 14 december. Utgör 24 procent av Omnipoll.
Verian, 14 december. Mätningen publicerades i SVT. Totalt 3 011 intervjuer genomfördes mellan 24 november och 7 december. Utgör 20 procent av Omnipoll.
Demoskop, 27 november. Mätningen publicerades i SvD. Totalt 1 507 intervjuer genomfördes mellan 15 till 24 november. Utgör 3 procent av Omnipoll.
Kort om Omnipoll
Omnipoll sammanväger alla mätningar om det svenska opinionsläget. Vi tar hänsyn till två faktorer: tid sedan mätningen genomfördes och antalet intervjuer. När nya mätningar tillkommer får äldre mätningar omedelbart mindre tyngd. Efter 30 dagar påverkar en mätning inte längre Omnipoll.
Frågor? Tankar? Reaktioner? Mejla omnipoll@omni.se.
Metodbeskrivning
Omnipoll är en sammanvägning av samtliga opinionsmätningar som genomförs av det svenska opinionsläget. Mätningar från SCB, Verian, Novus, Ipsos, Indikator, Demoskop, Sentio och Skop ingår i underlaget.
Sammanvägningen tar hänsyn till två faktorer: tid sedan mätningen genomfördes samt antalet intervjuer. En mätning har alltså som mest effekt på Omnipoll när den är helt ny, och har sedan en avtagande effekt i takt med att nya mätningar publiceras. Efter 30 dagar påverkar en mätning inte längre Omnipoll.
Det övergripande syftet är att visa vilket parti svenskarna skulle rösta på om det var val i dag. Upplägget är dynamiskt, vilket innebär att varje ny publicering av en väljarbarometer genererar en uppdaterad Omnipoll. Det innebär i praktiken att Omnipoll alltid är uppdaterad med de allra senaste opinionssiffrorna.
Opinionsinstitutet Demoskop har hjälpt Omni att ta fram modellen för sammanvägningen, som ser ut som följer:
1. Vikten för antalet intervjuer beräknas som ett tal mellan 0 och 1. Siffran visar hur tungt det enskilda institutets intervjuer väger i förhållande till det totala antalet intervjuer som för närvarande ingår i Omnipoll. En mätning med fler genomförda intervjuer kommer alltså att väga tyngre i sammanvägningen.
2. Vikten för aktualiteten beräknas som ett tal mellan 0 och 1. Siffran avgörs av tiden mellan datainsamlingen och senaste gången Omnipoll uppdaterades. Dagen för datainsamlingen är satt till den angivna fältperiodens mittersta dag. Här används linjärt avtagande vikt.
Dessa två vikter – antalet intervjuer och tiden – kombineras sedan till en totalvikt. Ju högre vikt en mätning har, desto större påverkan på Omnipoll.