Hem

Så blev Volvo Cars världsledande på säkerhet – nu tar EX90 nästa steg

Sedan trepunktsbältet blev standard i Volvos bilar 1959 har företaget fortsatt driva säkerhetsutvecklingen framåt. Nu tar tillverkaren ännu ett steg med uppdaterade funktioner i EX90 och ett nytt adaptivt säkerhetsbälte som får premiär i kommande EX60.

När Nils Bohlin utvecklade en modern variant av trepunktsbältet och gjorde det till standard i Volvos bilar förändrades bilsäkerheten i grunden. Volvo valde att dela patentet fritt med hela branschen – en handling som blev starten på en tradition där innovation och ansvar går hand i hand.

Genom åren har Volvo fortsatt utveckla säkerheten. Varje generation har byggt vidare på lärdomarna från den förra och gjort märket synonymt med säkerhet världen över.

EX90 sätter ny standard för säkerhet

När elbilen EX90 lanserades 2023 tog Volvo ytterligare kliv. Modellen beskrivs ha en ”osynlig säkerhetssköld” som möjliggörs av Volvo Cars senaste avkänningsteknik. Här samverkar toppmoderna sensorer med bilens högpresterande datorer för att skapa en 360-graders vy av världen i realtid.

För modellår 2026 har EX90 uppgraderats med datorer som levererar 500 TOPS (trillion operations per second) vilket möjliggör mer avancerad säkerhetsteknik och AI-system.

Volvo Cars världsunika multiadaptiva säkerhetsbälte debuterar i kommande Volvo EX60 i början av 2026.

Framtidens bälte – nästa steg i evolutionen

Volvo Cars säkerhetsresa fortsätter i full fart. Nästa stora innovation, som debutera i Volvo EX60, är ett multiadaptivt säkerhetsbälte som anpassar skyddet efter både situation och individ – en teknik som utsågs av TIME Magazine till en av 2025 års bästa uppfinningar.

* WLTP EX90 MY26 (bl. körning): Räckvidd 620-615 km. Elförbr. 19,3-19,4 kWh/100 km. Inga CO2-utsläpp under körning. Faktisk räckvidd och förbrukning varierar beroende på körbeteende och yttre omständigheter. *Preliminära värden i väntan på EG-typgodkännande av fordon.

* Laddningstiderna kan variera och beror på olika faktorer som utomhustemperatur, batteriets skick och bilens skick. Vår laddningstid baserades på tester vid 350 kW laddningsanläggningar.

Volvo Cars säkerhetsfunktioner kompletterar säkra körrutiner och är inte avsedda att möjliggöra eller uppmuntra distraherad, aggressiv eller på annat sätt farlig eller olaglig körning. Funktioner för förarassistans ersätter inte förarens uppmärksamhet och omdöme. I slutändan är det alltid föraren som är ansvarig för att köra på ett säkert sätt.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.