Så blev Volvo Cars världsledande på säkerhet – nu tar EX90 nästa steg
Sedan trepunktsbältet blev standard i Volvos bilar 1959 har företaget fortsatt driva säkerhetsutvecklingen framåt. Nu tar tillverkaren ännu ett steg med uppdaterade funktioner i EX90 och ett nytt adaptivt säkerhetsbälte som får premiär i kommande EX60.
När Nils Bohlin utvecklade en modern variant av trepunktsbältet och gjorde det till standard i Volvos bilar förändrades bilsäkerheten i grunden. Volvo valde att dela patentet fritt med hela branschen – en handling som blev starten på en tradition där innovation och ansvar går hand i hand.
Genom åren har Volvo fortsatt utveckla säkerheten. Varje generation har byggt vidare på lärdomarna från den förra och gjort märket synonymt med säkerhet världen över.
EX90 sätter ny standard för säkerhet
Volvo Cars fortsätter sin säkerhetsresa med helt elektriska Volvo EX90, som är utformad att vara deras säkraste bil hittills. I den senaste omgången av Euro NCAP:s säkerhetstester fick bilen högsta möjliga betyg, fem stjärnor. Euro NCAP är ett ledande oberoende program för bilsäkerhetsbedömning i Europa.
Volvo EX90, som finns med upp till sju säten, fick särskilt höga poäng både inom vuxen- och barnskyddskategorier.
– Volvo Cars har länge varit en pionjär inom bilsäkerhet, och EX90 är det senaste exemplet på detta ledarskap. Den bygger på mer än 55 års verklig krockforskning och visar hur vi designar våra bilar för trafiksituationer som människor möter varje dag, säger Åsa Haglund, chef för Volvo Cars Safety Centre.
Framtidens bälte – nästa steg i evolutionen
Volvo Cars säkerhetsresa fortsätter i full fart. Nästa stora innovation, som debutera i Volvo EX60, är ett multiadaptivt säkerhetsbälte som anpassar skyddet efter både situation och individ – en teknik som utsågs av TIME Magazine till en av 2025 års bästa uppfinningar.
* WLTP EX90 MY26 (bl. körning): Räckvidd 620-615 km. Elförbr. 19,3-19,4 kWh/100 km. Inga CO2-utsläpp under körning. Faktisk räckvidd och förbrukning varierar beroende på körbeteende och yttre omständigheter. *Preliminära värden i väntan på EG-typgodkännande av fordon.
* Laddningstiderna kan variera och beror på olika faktorer som utomhustemperatur, batteriets skick och bilens skick. Vår laddningstid baserades på tester vid 350 kW laddningsanläggningar.
Volvo Cars säkerhetsfunktioner kompletterar säkra körrutiner och är inte avsedda att möjliggöra eller uppmuntra distraherad, aggressiv eller på annat sätt farlig eller olaglig körning. Funktioner för förarassistans ersätter inte förarens uppmärksamhet och omdöme. I slutändan är det alltid föraren som är ansvarig för att köra på ett säkert sätt.
Avbildade funktioner behöver inte vara standard och kan variera beroende på marknad, utrustningsnivå, drivlina och modellår.