Hem
RandstadANNONS

Så följer du upp arbetsintervjun

Ringa eller inte ringa? Det kan vara svårt att veta när det är okej att höra av sig efter en arbetsintervju och framför allt hur? Här kommer några enkla tips på hur du kan följa upp intervjun.

Var förberedd. Du kan höra av dig till rekryteraren när du känner dig redo. Men se till att du har några frågor klara och att du är väl förberedd.

– Ring inte bara för att stressa på rekryteraren. Genom att vara väl förberedd framstår du som påläst och kan ställa bra följdfrågor, säger Thomas Bylund, Rekryteringschef på Randstad.

Att vara förberedd handlar också om att kunna ta emot och hantera de besked som ges vid uppföljningen.

– Om du inte skulle få tjänsten. Det bästa du kan göra då är att på ett trevligt och uppriktigt sätt fråga rekryteraren vad det var som gjorde att du inte fick jobbet. Det är en bra chans att ta reda på vad du kan göra bättre till nästa gång, säger Thomas Bylund.

Skippa mejlen. Även om det kan kännas läskigt att ringa så är det att föredra.

– Ser man till vad som faktiskt gör intryck, så är det telefonen som gäller. Interaktionen gör att rekryteraren kommer ihåg dig bättre, ett mejl är bara svarta bokstäver på en skärm.
Ring först, får du inget svar mejla då vänligt och ställ dina frågor, säger Thomas Bylund.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.