Så gör du om varan aldrig kommer fram
För att hitta den perfekta prylen - oavsett om det gäller kläder, elektronik eller byggvaror - behövs i dag inte mer än en smart telefon och några minuter på nätet. Och när du väl knappat in din beställning återstår bara att vänta på leveransen.
Men vad händer om varan du beställt aldrig dyker upp? I sådana lägen är det viktigt att veta vilket skydd du har som konsument.
Det många missar är att det ingår ett köpskydd i ditt Visa-kort som innebär att du kan få pengarna tillbaka om det uppstår leveransproblem. Köpskyddet ger dig också trygghet om varan som levereras är defekt.
Steg ett är alltid att kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Löser det sig inte den vägen så kontakta så snart som möjligt din bank för att göra en reklamation av ditt kortköp. Villkoren hos olika banker kan dock skilja sig något åt, så kolla vad som gäller hos just din bank.
Det finns ingen övre gräns för värdet av varor som kan reklameras. Med Visa-kortet är dina köp skyddade från det ögonblicket du genomför köpet till dess att du har varan i handen. Köpskyddet gäller dessutom i fysiska butiker och du har samma trygghet med dig vid köp utanför Sveriges gränser.