Hem
VolviaANNONS

Så håller du företagets bilar rullande

Vi är många som använder oss av tjänstebilar i vårt arbete - allt från säljare som besöker kunder till tekniker på uppdrag och undersköterskor i hemtjänsten. Men när fordonet råkar ut för en skada finns det en risk att verksamheten stannar av.

– Jag brukar säga att jag säljer tid. Vi förstår att det viktigaste är att företagens bilar är ute på vägarna så att de anställda kan göra sitt jobb. Därför måste skadehanteringen gå snabbt, säger Anders Lindblad, Key account manager på Volvia företag som är specialister på bilförsäkringar.

Så kan du undvika olyckor

Det bästa sättet att hålla bilen rullande är förstås att undvika olyckor. Volvias forskning visar tydligt nyttan med de förarstöd som nu finns till de flesta bilar.

– Med autobroms är risken 45 procent lägre att köra på framförvarande bil än utan. Backkamera eller radar kan också vara värt mycket om man undviker en onödig parkeringsskada, säger Anders Lindblad.

Snabb hantering

När skadan är en verklighet gäller det att få hjälp så snabbt som möjligt. För att korta tiderna har Volvia utvecklat smarta system som hanterar skadeanmälningar.

– Förarna har till exempel en app i mobilen där de kan göra skadeanmälan. Det gör att i de allra flesta fall får de besked från oss inom en timma och vet hur skadan skall hanteras. Dessutom kan de fota externa skador med hjälp av appen och skicka direkt till verkstaden för bedömning. Lösningar som spar tid då man inte behöver besöka verkstaden för en skadebesiktning, säger Anders Lindblad.

Säker reparation

Volvia företag försäkrar alla bilmärken och när bilar behöver repareras anlitar man endast märkesverkstäder.

– Då blir det rätt från början och kunden får tillbaka en bil med samma kvalitet och säkerhet som innan skadan. Vi har också upparbetade processer med märkesverkstäderna vilket ger kortare väntetider för kunden, så att de snabbare får tillbaka sin bil, säger Anders Lindblad.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.