Så optimerar ni företagets konferens
Innan företagets konferens bokas in finns det vissa saker att tänka på för att få ut det mesta av den investering i personalen man ska göra.
Här är tre av dem:
Motivera syfte och mål
För att skapa en framgångsrik konferens krävs ett tydligt syfte. När man har satt de första budgetramarna och frågat sig vad syftet och målet med konferensresan är, kan man gå vidare och börja titta på lämpliga destinationer och eventuella aktiviteter.
– Tar man sig tid till en bra behovsanalys och frågar sig vad man vill ha ut, är chansen mycket större att man lyckas välja alternativ som både matchar budgeten och dessutom hjälper till att förstärka det man vill åstadkomma, säger Björn Wigge, produktchef för Resia Möten, Event & Konferens.
Stanna inte på kontoret
– Att komma ifrån vår vanliga miljö är viktigt. Sedan spelar det ingen roll om det är till andra sidan stan eller till andra sidan jordklotet. Man kan tälta på en ö i Stockholms skärgård eller konferera på en vingård i Italien och båda kan ge lika bra resultat.
Ha ett lekfullt program
Att leka på jobbet, vid kick offs och på personaldagar är bra och ökar kreativiteten i en grupp. Det visar en studie från Lunds universitet.
– En trend man kan se även inom företagsresor är olika inslag av hälsoaktiviteter. Det kan vara allt från morgonyoga och promenader till gruppträningspass och hälsoföreläsningar.