Hem
(ELEKTRON)
SAPANNONS

Så revolutionerar svenska bolaget nya musikvärlden

Svenska Elektron med bas vid Älvsborgsbron i Göteborg har länge varit ett respekterat val bland musikproducenter och DJ:ar världen över tack vare sina handgjorda trummaskiner, synthar och samplers. Nu väljer bolaget att växla upp och expandera bortom de fysiska produkterna för att växa på en digital marknad.

Overbridge är Elektrons gränssnitt mellan företagets fysiska produkter och inspelningsprogram som gör att man smidigt kan kontrollera sin Elektron-utrustning i musikstudion, och nu vill man kunna erbjuda ännu fler digitala lösningar.

– Vi ska fortsätta att arbeta med hårdvara, men en stor del kommer att vara digitala tjänster. Vi kan sälja en hårdvaruprodukt som kostar 16 000 kronor, men samtidigt kommer vi att sälja mer ljud som bara kostar några hundralappar, säger Tony Axelsson, COO på Elektron.

För att klara av expansionen valde Elektron att satsa på det molnbaserade affärssystemet SAP Business ByDesign i samarbete med konsultbolaget Stretch. Fördelarna med valet är många, istället för att luta sig mot hemmasnickrade alternativ kan man nu bland annat mäta försäljning, ekonomi, effektivitet, och kundservice i realtid. Något som har gjort det enklare för Elektron att fokusera på att växa.

– Personalen ser möjligheter och drivs av att det går att göra så mycket nytt. Och vi kan koncentrera oss på det som vi är bra på – att skapa produkter som gör det enklare och roligare att skapa musik. Inte att bygga affärssystem, säger Tony Axelsson.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.