Svensk musiktjänst växer – tack vare ny molnlösning
Svenska Elektron med bas vid Älvsborgsbron i Göteborg storsatsar för att ta mer plats i det digitala musiklandskapet. Företaget som bland annat bygger handgjorda trummaskiner, synthar och samplers väljer nu att expandera för att kunna erbjuda fler smidiga alternativ för musiker världen över.
– Vi ska fortsätta att arbeta med hårdvara, men en stor del kommer att vara digitala tjänster. Vi kan sälja en hårdvaruprodukt som kostar 16 000 kronor, men samtidigt kommer vi att sälja mer ljud som bara kostar några hundralappar, säger Tony Axelsson, COO på Elektron.
För att klara av expansionen har man valt att satsa på det molnbaserade affärssystemet SAP Business ByDesign tillsammans med konsultbolaget Stretch, en lösning som gör det smidigare för Elektron att fokusera på vad de är bra på – musiken.
– Om några år kommer allt mer av vår marknadsföring och försäljning att ske över nätet. Då går det inte längre att bygga vidare på hemmasnickrade system som inte kan ge oss en realtidsbild av hur det verkligen går för bolaget, säger Tony Axelsson, COO på Elektron.
Fördelarna med valet har varit många, bland annat kan alla i bolaget ta del av försäljning, ekonomi, effektivitet, logistik, order till leverans och kundservice, allt i realtid. För Tony Axelsson har omställningen varit en positiv resa och på frågan vad han lärt sig under perioden så svarar han snabbt.
– Koncentrera er på det ni är bra på. Håll er till er affärsverksamhet och låt andra ta hand om utveckling och underhåll av system. Satsa också på skalbarhet och gör en analys av vad ni behöver just nu och plocka sedan på med mer under de kommande ett-två åren. Då behöver projektet inte bli så stort, säger han.
