Hem
(Pexels)
PreemANNONS

Så ska Sverige klara av framtidens flygmål

Flygresor är det som ger svenskarna mest klimatångest och enligt Naturvårdverket har flyget lika stor klimatpåverkan som hela personbilstrafiken i Sverige. Men att sluta flyga skulle innebära stora utmaningar för Sverige och den globala utvecklingen, därför arbetar Preem nu för att göra flygandet mer hållbart.

En förutsättning för att flyget ska kunna nå målet att halvera sina koldioxidutsläpp innan 2050 är att ersätta fossilt flygbränsle med förnybart. Preem har tillsammans med SAS tecknat en avsiktsförklaring med målet att producera så mycket flygbränsle att det räcker till SAS alla inrikesflygningar.

– Inom en snar framtid kommer vi att ha tillräcklig kapacitet för att producera förnybara bränslen baserade på restprodukter från skogsindustri, jordbruk och andra näringar så att det räcker till samtliga inrikesflygningar i Sverige. Utmaningen är att förnybara flygbränslen är dyra och att det fram till nu saknats styrmedel som bidrar till omställningen, säger Sören Eriksson, utvecklingsingenjör på Preem.

Och även om satsningen i Sverige är en del på vägen krävs det mer för att nå de globala klimatmålen, och enligt Sören ligger mycket ansvar hos beslutsfattarna snarare än på individnivå.

– Sverige måste driva på så vi får gemensamma spelregler i EU och övriga världen, som styr mot ökad inblandning. På så vis kan vi undvika att flygen tankas där det är billigast och inte där det är mest hållbart, säger Sören .

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.