Hem
Köket Kungsbacka.
IKEAANNONS

Så vill IKEA skapa mer hållbara hem för fler

År 2030 vill IKEA vara ett klimatpositivt företag. En viktig del i det arbetet är att minska det totala klimatavtrycket per produkt med i genomsnitt 70 procent. Ett annat är att designa alla produkter utifrån cirkulära principer och av endast förnybara och återvunna material.

Ett exempel är köket Kungsbacka, där alla köksfronter är tillverkade av återvunnet trä och plast gjord av återvunna petflaskor. För konsumenten är det ett hållbart val som varken kompromissar på kvalitet, design eller pris.

– Det finns inget liknande på marknaden. Med Kungsbacka utmanar vi hela branschen att bli mer hållbar, säger Carin Ludwig, Key Account Manager på IKEA.

Mia Lewis, CTO på Bonava.

Samarbeten med bygg- och fastighetsbranschen är en viktig del i IKEAs klimatarbete och möjliggör att fler människor får möjlighet att bo i mer hållbara och flexibla hem.

Bostadsutvecklingsföretaget Bonava har valt att ha IKEA som köksleverantör. Mia Lewis, CTO med ansvar för alla inköp i Bonava-koncernen, lyfter fram att IKEA har samma syn på för dem tre viktiga områden: kvalitet, hållbarhet och pris.

– Hållbarhet har blivit en hygienfaktor för våra kunder. Vi måste ha leverantörer som uppfyller kundernas önskemål och krav.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.