Hem
Victor Muller anlände till Vänersborgs tingsrätt på tisdagsmorgonen. (Björn Larsson Rosvall/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Saabhärvan i tingsrätten – åtalade nekar till brott

På tisdagsmorgonen inleddes den första delen i rättegången mot de Saab-toppar som misstänks ha gjort sig skyldiga till grovt försvårande av skattekontroll. Rättegången handlar i den första omgången mest om det konsultarvode som Victor Muller fick under sin tid som storägare, vd och styrelseordförande för Saab Automobiles. Muller log mot fotograferna i det stora medieuppbådet när han klev in i rättssalen i Vänersborgs tingsrätt, skriver TT.

Ärendet handlar om de sju miljoner kronor som Muller tog emot i arvode för vad som klassades som extern konsultation. Åklagaren Olof Sahlgren anser att fakturorna som utbetalningen bygger på är falska, eftersom Muller inte var någon extern konsult. Enligt Sahlgren är utbetalningarna att betrakta som en del i Mullers ”skatteplanering”, enligt TT. Mullers advokat Hans Strandberg menar å sin sida att allt har gått rätt till och att hans klient är oskyldig till anklagelserna.

Ytterligare två personer, Saab Automobiles före detta vd Jan Åke Jonsson och chefsjuristen Kristina Geers, står åtalade i den första delen av rättegången. Även de nekar till brott.

Livebevakning

Läs även

bakgrund
 
Saab Automobile
Wikipedia (sv)
Saab var en svensk biltillverkare, för närvarande inaktiv. Varumärket för personbilar övertogs efter Saabs konkurs av National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), som år 2012 köpte konkursboet efter Saab Automobile AB. Den 21 juni meddelade NEVS att man kommer att använda NEVS som varumärke på framtida bilar. Första bilen med det nya namnet som produceras blir en elbil modell 9-3 som ska lanseras under 2017. Verksamheten grundades år 1949 i Trollhättan, då försvarskoncernen Saab presenterade sin första personbil - Saab 92001. Företaget nådde stora framgångar under den senare halvan av 1900-talet med modeller som Saab 900 och Saab 9000. År 1990 styckades Saabs personbilsdivision av till ett separat bolag, kallat Saab Automobile AB, som år 2000 blev helt uppköpt av amerikanska General Motors. Det var under denna tid som modellerna Saab 9-3 och Saab 9-5 introducerades på den globala marknaden. 2010 såldes bolaget till det nederländska bolaget Spyker, som sedan tidigare bedrivit småskalig tillverkning av sportbilar. Bolaget försattes i konkurs under december 2011, men produktionen upphörde redan i april samma år. Cirka ett halvår senare, i juni 2012, meddelade konkursförvaltarna att det nybildade konsortiet National Electric Vehicle Sweden, förkortat NEVS, tecknat avtal om att förvärva samtliga tillgångar i konkursboet efter Saab Automobile AB. I och med detta förvärvade NEVS även rättigheterna till att nyttja varumärket Saab. Under 2013 återupptogs serieproduktionen av Saab 9-3 på Stallbacka i Trollhättan. Dessa bilar producerades fram till 2015 och för närvarande används anläggningen i Trollhättan för reservdelsproduktion i regi av Orio (tidigare Saab Automobile Parts), samt utveckling av framtida el- och hybridbaserade bilmodeller. Idag nyttjas varumärket Saab, förutom av Saab AB, även av reservdelsföretaget Orio AB (tidigare Saab Automobile Parts AB). Orio AB bedriver produktion och distribution av reservdelar och tillbehör till Saab, både direkt till privatkunder och till auktoriserade återförsäljare, samt agerar paraplyorganisation för de auktoriserade Saab Servicecenter som finns runt om i världen.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen