Hem
Arkivbild. (TT)

Säljfusket utbrett: ”Är som att kissa på sig”

Volvo Cars anklagas av sin återförsäljare på Hawaii för att ha pressat dem att bokföra ännu inte sålda bilar som sålda, i syfte att blåsa upp siffrorna. Oavsett om Volvo fälls eller inte är fenomenet, som kallas ’punching’, utbrett i branschen och skulle kunna innebära en ny törn för dess förtroende efter ’dieselgate’, skriver SvD Näringsliv i ett reportage.

– Man brukar i branschen på halvt allvar säga att det är som att kissa på sig: det kan kortsiktigt kännas varmt och skönt, men på lång sikt är det förödande, Magnus Nylander, vd på analysföretaget Vroom som arbetar med statistik på svenska fordonsmarknaden.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen