SAS vd: Ställer om till enbart biobränsle inrikes 2030
Vad gör SAS för att motverka klimatförändringarna? Och hur ska bolaget stå ut i konkurrensen? De frågorna får SAS vd Rickard Gustafson när han gästar Ekots lördagsintervju.
Gustafson kallar frågan för ”existentiell” men det kostar pengar att ställa om och konkurrensen i branschen är tuff.
– Det är en bransch som är under stor press, säger han.
Rent konkret gör SAS förändringar för att flyget ska bli hållbart, menar Gustafson. Det handlar om att byta ut sin flygplansflotta för motsvarande 50 miljarder kronor. Även viktmässigt lättare interiör ska minska utsläppen.
SAS ska även samarbeta med ett oljebolag för storskalig produktion av biobränsle, säger flygbolagschefen.
– Det kommer byggas en storskalig produktionsanläggning på den svenska västkusten 2022 som ska producera biobränsle. Där vill vi ha ett kommersiellt avtal så vi säkrar att vi kan får ta del av den produktionen, säger Gustafson som menar att SAS ska inrikesflyga helt baserat på biobränsle till 2030.
Gustafson berättar vidare att han är kritisk till flygskatten. Han utvecklar också varför SAS har startat ett lågprisbolag på Irland.