Hem
Tomas Oneborg/SvD/TT

Sju av tio företag fuskade med reor under Black Week

Sju av tio e-handelsföretag bröt mot reglerna för marknadsföring av reapriser under Black Week. Det visar en granskning av Konsumentverket, enligt TV4 Nyheterna.

Bakgrunden är en ny lagändring som trädde i kraft förra året för att få bukt med bluffreorna. Butikerna måste nu jämföra reapriset med det lägsta priset under de senaste 30 dagarna.

Men när Konsumentverket granskade ett hundratal företag var fusket fortfarande utbrett. Bland annat jämförde butikerna reapriset med ett felaktigt högre pris.

”Handeln behöver nu vidta kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med de allvarliga och omfattande brister som framkommit”, skriver myndigheten.

Vinterns smartaste investering

Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och blir det något tomterally på börsen?

Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe, med dagliga aktieanalyser, kommentarer från experter och fördjupning och förklaring av utvecklingen på marknaderna.

Annonsfri läsning och möjlighet att dela din prenumeration med en vän eller familjemedlem ingår.

Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen