”Skolans syn på källkritik är problematisk”
I en tid av falska nyheter och en allt mer utspridd faktaresistens är vikten av källkritik viktigare än någonsin. Men mediernas och skolornas syn på hur källkritik ska bedrivas är problematisk, skriver tre forskare och en författare på DN Debatt. Debattörerna anser att källkritik ofta blandas ihop med förmågan att tänka kritiskt. Man glömmer då att det krävs en ”bas av solid kunskap”, skriver de.
”Målet med källkritik är inte att få en allsidig bild av hur människor uppfattar världen utan att närma sig sanningen. Att söka sanning handlar i sin tur inte om att vara rättvis utan om att försöka förstå hur världen är beskaffad.”
Debattörerna
Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala universitet
Christina Moberg, professor i organisk kemi vid KTH
Christer Sturmark, författare och förlagschef för vetenskapsförlaget Fri Tanke
Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet