Hem
Illustrationsbild. (Lars Pehrson/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Skolans syn på källkritik är problematisk”

I en tid av falska nyheter och en allt mer utspridd faktaresistens är vikten av källkritik viktigare än någonsin. Men mediernas och skolornas syn på hur källkritik ska bedrivas är problematisk, skriver tre forskare och en författare på DN Debatt. Debattörerna anser att källkritik ofta blandas ihop med förmågan att tänka kritiskt. Man glömmer då att det krävs en ”bas av solid kunskap”, skriver de.

”Målet med källkritik är inte att få en allsidig bild av hur människor uppfattar världen utan att närma sig sanningen. Att söka sanning handlar i sin tur inte om att vara rättvis utan om att försöka förstå hur världen är beskaffad.”

Debattörerna

Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala universitet

Christina Moberg, professor i organisk kemi vid KTH

Christer Sturmark, författare och förlagschef för vetenskapsförlaget Fri Tanke

Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet

bakgrund
 
Faktaresistens
Wikipedia (sv)
Faktaresistens är ett förhållningssätt som innebär att man inte låter sig påverkas av fakta som talar emot ens egen uppfattning. Den egna uppfattningen grundas i stället på konspirationsteorier eller på vad människor med liknande intressen och åsikter sprider på till exempel olika internetforum. Faktaresistens uppstår ofta i den företeelse som kallas för "ekokammare" eller "filterbubbla". Faktaresistens är vanligt även på internet. En stor forskarstudie som genomfördes bland amerikanska facebookanvändare under en femårsperiod visade att endast en liten andel av dem som bestämt sig för att tro på felaktiga påståenden (från ekokammare eller filterbubblor) var benägna att ändra åsikt när de konfronterades med korrekta fakta.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen