Hem
Malena Ernman. Arkivbild. (Maja Suslin/TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Sluta ifrågasätt och förväxla adhd”

Adhd handlar inte om dålig uppfostran, skriver artisten Marlena Ernman tillsammans med bland andra Sven Bölte, professor vid Karolinska institutet, på Expressen debatt.

Enligt debattörerna är det dags att sluta ifrågasätta adhd och sluta förväxla diagnosen med ett antisocialt beteende, vilket påverkat hur samhället bemöter personer med adhd och deras familjer. Skribenterna hänvisar till den stora internationella studien av hjärnstruktur och adhd som publicerades i Lancet Psychiatry där det framgår att adhd inte är en hjärnskada och att en person med diagnosen inte har lägre intelligens.

”En viktig slutsats är att tidigt stöd och insatser är av största vikt för att hjälpa barnet i sin utveckling och för att kompensera för den långsammare mognaden, både genom miljöanpassning och träning”.

bakgrund
 
Adhd
Wikipedia (sv)
För albumet, se ADHD (musikalbum). ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som utmärks av nedsatta exekutiva förmågor, exempelvis bristande förmåga att kontrollera uppmärksamheten och/eller hyperaktivitet. Termen ADHD kommer från DSM, en handbok inom psykiatrin som i USA utger ett standardsystem för medicinsk diagnostisering av psykiska störningar. Den internationella sjukdomsklassifikationen ICD, som bland annat tillämpas i Sverige, klassificerar ADHD som en aktivitets- och uppmärksamhetsstörning (engelska: disturbance of activity and attention) och ingår i en grupp som kallas hyperaktivitetsstörningar. Den svenska benämningen är hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning. I DSM definieras tre former av ADHD: Huvudsakligen ouppmärksam form Innefattar ouppmärksamhet. Huvudsakligen hyperaktiv-impulsiv form Innefattar hyperaktivitet och impulsivitet. Kombinerad form Innefattar ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet. ADD (Attention Deficit Disorder) är en äldre beteckning som idag oftast avser ADHD utan hyperaktivitet, av formen huvudsakligen ouppmärksam. Begreppet ADD användes i tredje versionen av DSM, DSM-III, som publicerades 1980, och är fortfarande ett vanligt förekommande begrepp. Officiellt ersattes det i USA av begreppet ADHD huvudsakligen ouppmärksam när DSM-IV kom ut 1994, men ingår fortfarande i den internationella klassificeringen ICD, tillsammans med det nyare ADHD.

Mer om debattörerna

Malena Ernman – Förälder, artist

Sven Bölte – Professor, föreståndare KIND, Karolinska institutet

Jiang Millington – Förälder i nätverket Barn i Behov, debattör

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen