”Sluttande plan att använda AI i serie om bedrägerier”
Lou Pearlman var mannen som skapade några av 1990-talets största pojkband: Backstreet Boys och Nsync. Men han var också skyldig till ett enormt pyramidspel som gjorde att han sattes i fängelse, där han också dog efter åtta år.
Båda berättelserna är spännande, konstaterar The Guardians Rebecca Nicholson i sin recension av ”Dirty pop: The boy band scam”, en serie i tre delar som hade premiär på Netflix i veckan.
Men miniserien imponerar inte på Nicholson, som besväras av att skaparna använt AI för att göra citat från Pearlmans biografi levande.
”I en tid av post-sanning och deepfakes känns det som ett sluttande plan att använda AI i en popdokumentär. Till råga på allt i en serie om bedrägerier.”
Även Chicago Sun Times recensent Richard Roeper – som trots allt ger serien tre av fyra stjärnor – stör sig på metoden.
”Det känns överflödigt och som en underlig gimmick.”
Serieskaparna försöker slå mynt av att dagens publik är besatta av 90-talet, skriver Candice Frederick i Huffpost. De blir indignerade av att deras idoler utnyttjas (tänk: Britney Spears), men ”Dirty pop” förtjänar inte ett så starkt gensvar, enligt henne.
Recensioner
Om recensionssvepen
Varje helg tipsar Omni-redaktionen om de mest aktuella filmerna, tv-serierna, musiken, böckerna och mycket mer från hela världen.
Om Omni-helg
Recensionssvepen är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner och intervjuer som publiceras varje helg.