Smarta köpskyddet få känner till
Hösten är en nystart och innebär ofta många nya köp - oavsett om det rör sig om en uppdaterad garderob, ny elektronik eller möbler.
Allt fler väljer att handla på nätet eftersom det är tidseffektivt och enkelt. Du knappar in dina kortuppgifter på nätet, och väntar sedan på att varan ska levereras i tid. Men vad händer om du öppnar förpackningen och inser att du fått fel vara skickad till dig?
I en sådan situation har du som som handlat med ditt Visa-kort ett köpskydd vilket innebär att du kan få pengarna tillbaka om varan är felaktig. Med Visa-kortet är dina köp nämligen skyddade från det ögonblick du genomför köpet tills dess att du har varan i handen.
Skulle situationen inträffa är det först och främst bäst att kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Löser det sig inte den vägen så kontakta så snart som möjligt din bank för att göra en reklamation av ditt kortköp. Villkoren hos olika banker kan dock skilja sig åt, så kolla vad som gäller hos just din bank.
Visa är världens ledande betalkortsföretag och utvecklar hela tiden nya tekniska lösningar för att höja säkerheten för sina kunder.