Hem
Solvikskolan i Järna (Wikimedia Commons)

Solvikskolans elever kunde hamna på bänken – ”de sa allt som var fel på mig”

I den andra delen av SVT:s ”Dokument inifrån – de utvalda barnen”, om Waldorfskolan Solvikskolan i Järna, berättar tidigare elever om den pedagogiska metoden ”bänken” som användes för att lösa konflikter mellan elever.

Metoden gick ut på att ett barn fick sitta på en bänk med de andra eleverna i en ring runt, därefter skulle barnen i ringen i tur och ordning säga vad de tyckte om barnet på bänken.

– Det kändes som en evighet med alla som satt och sa allt som var fel på mig, säger tidigare eleven Nemi.

Den tidigare läraren Merete Lövlie beskriver metoden som ett sätt att rensa luften.

– Många tyckte att det var väldigt fint att äntligen få säga sånt som man inte vågat säga, säger hon.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen