Hem

Spelbolagen maxar sina reklambudgetar

Inför den nya spelregleringen som träder i kraft om ett år boomar spelbolagens annonsering när det gäller att kapa åt sig marknadsandelar.

– Det är vilda västern just nu, säger Lennart Käll, vd på Svenska Spel, till Dagens Industri.

Siffror från SCB som tidningen redovisar visar att bruttoreklaminvesteringarna på den svenska marknaden uppgick till till 5,5 miljarder kronor i fjol jämfört med 3,8 miljarder kronor året innan. Spelbolaget Kindreds bruttoreklaminvesteringar ökade med 12 procent till 442 miljoner kronor och Leovegas ökade sina satsningar med 83 procent till 313 miljoner kronor.

Tidigare artiklar

bakgrund
 
Svenska spelbolag
Wikipedia (sv)
I Sverige har svenska staten ett enligt lag monopol på spel om pengar eller pengars värde. Inom det svenska spelmonopolet verkar svenska spelbolag och organisationer som av regeringen eller någon statlig myndighet getts tillstånd att anordna spel om pengar eller pengars värde. Tillstånd från regeringen ges i form av så kallade koncessionsbeslut. Exempel på svenska spelbolag som regelbundet ansöker om och erhåller koncessionsbeslut från regeringen är AB Svenska Spel och AB Trav och Galopp (ATG). Lotteriinspektionen, som är tillsynsmyndighet för spel och lotterier i Sverige, kan ge tillstånd till ideella organisationer med allmännyttig verksamhet som vill anordna rikstäckande lotterier. Exempel på spelformer som arrangeras med sådant tillstånd är Bingolotto som arrangeras av Folkspel, Miljonlotteriet som arrangeras av IOGT-NTO och Kombilotteriet som arrangeras av Socialdemokraterna och SSU. Tillstånd kan även ges av länsstyrelsen eller kommunen, beroende på inom vilket geografiskt område lotteriet ska anordnas. Spel på varuspelsautomater, förströelsespel och restaurangkasino med låga insatser och vinster får arrangeras av enskilda personer och företag, förutsatt att tillstånd har getts från Lotteriinspektionen. Det största svenska spelbolaget på monopolmarknaden är AB Svenska Spel som år 2010 hade cirka 55 procent av denna marknad. Svenska Spel ägs till 100 procent av svenska staten. Det näst största spelbolaget på monopolmarknaden är AB Trav och Galopp (ATG). ATG är hästnäringens egen spelbolag och ägs av Svensk Travsport och Svensk Galopp. ATG har cirka 30 procent av den svenska monopolmarknaden och anordnar spel om pengar på hästtävlingar.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen