Spelbolagens miljarder till tv-kanaler hotas av förbud
Civilminister Ardalan Shekarabi (S) meddelade i förra veckan att han vill skärpa reklamreglerna för spelbolagen ytterligare, ett totalförbud mot det som kallas aggressiv reklam är inte uteslutet. Beskedet är en kalldusch för tv-bolagen. 2018 köpte de svenska spelbolagen reklam för 7,3 miljarder, enligt siffror från Sifo. 3,8 miljarder gick till tv-reklam.
Ett av Sveriges största kommersiella tv-hus, Discovery Networks Sweden, där kanaler som kanal 5, kanal 9 och tjänsten Dplay ingår, menar att en totalförbud skulle begränsa bolagets möjligheter att investera.
– Om möjligheterna för våra intäkter försämras oavsett bransch innebär det att vi behöver se över de investeringarna vi gör i svenska produktioner, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery, till TT.
Han hoppas att det inte blir totalförbud utan att branschen kommer att lösa det hela genom självreglering.