Hem
Christine Meltzer spelar in komediserie för Kanal 5, 2016. (Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Spelbolagens miljarder till tv-kanaler hotas av förbud

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) meddelade i förra veckan att han vill skärpa reklamreglerna för spelbolagen ytterligare, ett totalförbud mot det som kallas aggressiv reklam är inte uteslutet. Beskedet är en kalldusch för tv-bolagen. 2018 köpte de svenska spelbolagen reklam för 7,3 miljarder, enligt siffror från Sifo. 3,8 miljarder gick till tv-reklam.

Ett av Sveriges största kommersiella tv-hus, Discovery Networks Sweden, där kanaler som kanal 5, kanal 9 och tjänsten Dplay ingår, menar att en totalförbud skulle begränsa bolagets möjligheter att investera.

– Om möjligheterna för våra intäkter försämras oavsett bransch innebär det att vi behöver se över de investeringarna vi gör i svenska produktioner, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery, till TT.

Han hoppas att det inte blir totalförbud utan att branschen kommer att lösa det hela genom självreglering.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen