Hem
Arkivbild. (TT)

Spelens affärsmodell har revolutionerat industrin

Pokémon Go, Candy Crush Saga och Clash of Clans. Alla av de mobila spelsuccéerna bygger på affärsmodellen freemium som revolutionerat marknaden. SvD Näringsliv berättar om konceptet i ett reportage.
Tanken är att inte ta betalt för själva spelet utan för olika möjliga val, såsom att köpa en säck virtuella pengar som kan användas till att komma längre. Därigenom har bolagen närmat sig de möjliga kunder som tidigare inte varit villiga att betala en större summa för att köpa ett spel i butik, skriver SvD.

bakgrund
 
Freemium
Wikipedia (sv)
Freemium är en affärsmodell som fick sitt genomslag och tillämpas framförallt på Internet. Ordet freemium är ett teleskopord som bildats av engelskans free (gratis) och premium. Företag som tillämpar modellen är exempelvis Google, Spotify, Flickr och Pandora Internet Radio. Affärsmodellen fungerar genom att en bastjänst erbjuds gratis, möjligen reklamfinansierad. Därefter ser produktägaren till att tjänsten får stor spridning, och då tillhandahålls en premiumtjänst med fler funktioner och andra fördelar mot en kostnad. Uttrycket myntades i mars 2006 av riskkapitalisten Fred Wilson, som i ett blogginlägg beskrev modellen och sedan bad sina läsare om namnförslag.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen