Spotifys ”lyssningsålder” förbryllar på internet
Har Spotify kallat dig åldring? Strömningstjänstens personliga årssummeringar är här och kategorin ”lyssningsålder” väcker känslor, skriver The Guardian. Många fick inse att de hamnat i en annan generation än sin biologiska. Unga som gillar oldies blev pensionärer, medan föräldrar vars barn dunkar k-pop blev tonåringar på nytt.
Men datan bakom funktionen är (föga förvånande) föga övertygande. Enligt Spotify bygger den på en tendens att lyssna på musik från sina formativa år. Användares lyssningshistorik jämförs med andras från samma generation och sedan görs en ”lekfull hypotes” om lyssningsålder. Det verkliga syftet – att få folk att dela sina resultat – tycks däremot vara väldigt framgångsrikt.
– Spotify Wrapped är den mest framgångsrika marknadsföringstaktiken under de senaste tio åren. Den är byggd på en enkel idé: människor är besatta av sig själva, säger Troy Osinoff, entreprenör inom digital marknadsföring, till tidningen.