SPP Fonder byter namn – men fokus är detsamma
Den 7 juni bytte SPP Fonder namn till Storebrand Fonder. Enligt SPP Fonders vd Åsa Wallenberg innebär det inte någon förändring i fondernas eller förvaltningsorganisationens fokus.
– Vi gräver där vi står och ska även i fortsättningen erbjuda fondprodukter med ett stort hållbarhetsfokus och låga avgifter, säger Åsa Wallenberg.
Enligt Åsa Wallenberg är den stora skillnaden att man i och med namnbytet kan erbjuda en bredare palett av fondprodukter under ett gemensamt varumärke, vilket blir särskilt viktigt när man expanderar utanför Sverige.
– Vi har ju primärt haft fokus på Sverige men det finns redan i dag en stark efterfrågan på flera av SPP Fonders fonder på flera marknader i Norden. Med ett gemensamt varumärke kommer vi i större utsträckning än i dag kunna dra fördelar av varandra och få en tydligare profil som ledande på hållbarhet.
För de kunder som i dag är investerade i SPP Fonders produkter innebär namnändringen inte att man måste agera på någonting, enligt Åsa Wallenberg.
– Som andelsägare kan man sitta lugnt i båten. Fonderna kommer byta namn från SPP till Storebrand och i vissa fall passar vi på att göra fondnamnen kortare och enklare, exempelvis byter SPP Aktiefond USA namn till Storebrand USA. I övrigt är det inget nytt att ta ställning till, säger hon.